De generaal en een afslachting in het jaar 2062 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van tjek - WaarBenJij.nu De generaal en een afslachting in het jaar 2062 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van tjek - WaarBenJij.nu

De generaal en een afslachting in het jaar 2062

Door: Tjerk-Jan (en Klaas)

18 April 2005 | Nepal, Kathmandu

Lieve mensen,

Na een hartverscheurend afscheid, ik werd door een soldaat tegengehouden en klaas werd door een zandhapper doorgeduwd, is mijn vriend K vanmiddag met Martin in de air gegaan. Voor klaas zit de reis er dus (bijna) op en ik heb de eer ons laatste verhaaltje even te plaatsen. Voor de liefhebbers; ik ga samen met Hendrieke nog een klein maandje naar Thailand en zal jullie daarvan natuurlijk ook op de hoogte houden via deze site. En in Bangkok zal ik een internetcafe vinden dat niet afhankelijk is van telefoondraad, dus kan ik jullie de onthouden foto's bij de laatste verhaaltjes alsnog laten zien.

Maar goed, tijdens onze zwerftochten door Kathmandu zijn we gisteren op een wel heel macabare ceremonie gestuit. Er was gisteren een feestdag en dit was in het gedeelte van Kathmandu waar veel tempels staan wel te merken. Overal werden vuurtjes gestookt en kaarsjes gebrand terwijl wij de houtbewerksels op de tempels, geinspireerd door de Kama Sutra, al verwarmend genoeg vonden.... Ook de schitterend 'real hand-made' boekjes met uitleg hierover (natuurlijk: 'special price for foreign-friend') hebben wij nog niet eerder in de Oerdracht (jouster kerk) kunnen ontdekken.

Gaandeweg werd het echter groen van de mensen, en ook keken wij steeds vaker in van die gezellige grijze rondjes met van die trekkers eronder. En vervolgens stonden wij plotsklaps voor een groot hek waarachter opzwepende trommelmuziek klonk en vrolijke vlaggen te zien waren. Na een tour-of-duty-achtige beweging door ons (twee vingers (wijs en middelvinger)naar je ogen toe) kregen wij toestemming van de militairen om de 'arena' te betreden. We werden naar een speciaal verhoogde tribune geleid vanwaar we een schitterend uitzicht hadden op hetgeen zich op het plein afspeelde. Het nepalese leger, althans de officieren en hoger, hield een offering ter ere van de Godin van de kracht en overwinning. Hiervoor liepen zij in een grote cirkels om altaren omgeven met vruchten, vlaggen en koppen van geiten, koeien en everzwijnen. De lichamen van deze beesten lagen in groepjes om het strijdtoneel nog langzaam na te bloeden...
Vervolgens nam de chief general of the nepalese army (de hoogste militair in Nepal) een saluut af van de vele officieren. Wij stonden wel even raar te kijken dat wij zomaar op 5,6 meter afstand van deze man mochten komen zonder ook maar een vraag of foullieersessie. Later die middag rukte het leger nog uit voor een bommelding door de Maoisten twee huizenblokken van ons vandaan. Surrealistisch...

Kortom we hebben ons deze laatste dagen zeker niet verveelt. Overigens leven we hier ook in het jaar 2062. Het nepalese nieuwjaar was afgelopen 13 april. Nog even een klein anekdotetje op verzoek: Wij zaten toen in Lukla, wederom met een redelijk aangeschoten gids (Kumar) die midden in de eetzaal enorm moest boeren (wij overigens nuchter want schumacher was nog steeds bezig in onze flora en fauna). Terwijl er een Duitser naast ons zat, flapte ik iets te snel onze standaardzin na een dergelijk uitlating eruit: "excuse me, for my german accent!". Wij hebben geen moeite hoeven doen om niet te 'socializen' met deze vriendelijke oosterbuur, dat snappen jullie.

Nou, maar het is weer mooi geweest. Zoals gemeld; vriend Klaas is weer op huis aan en jullie horen de komende tijd dus hoe het verdergaat in Thailand. Klaas, een veilige vlucht en we hebben een geweldige tijd gehad, thanx mate!

Greets,
Tjerk-Jan

• 18 April 2005 - 12:51

Sietske:

Wat zul je je alleen voelen nu! Maar gelukkig je kunt nu de nachtjes aftellen want Hendrieke komt eraan.
    Wel goed op jezelf passen nu Klaas dat niet meer doet.
    Leafs Sietske

• 18 April 2005 - 12:58

Jannie:

Ja Tjerk Jan aan alles komt een end,maar ik hoop voor jou en Hendrieke,dat jullie het samen net zo fijn zullen hebben.geniet er lekker van,en Hendrieka heeft het ook verdiend veel plezier
    en liefs

• 18 April 2005 - 13:26

Kris Van Der Velde:

Och earm jonkje, it libben is ek sa swier. Do der hielendal allinnich. Wy hjirre mei syn allen. Dus ik sil tidens wurktiid mar efkes wat tiid oan dy spandearre. Do hast it oer Hardverscheurend, mar dat sil wol in bytsje tafolle.

Mar goed, in beste (easter)buorman is better dan in fiere freon. Sil ik no mar tinke. Dus let op dyn Dútsk dizze dagen..................

Om dy wer wat op te fleurjen. dyn leafde makket har al hielendal klear om dy op te sykjen. Do silst noch in pear dagen wachtsje moatte, mar dan geane jo drekst alwer op riis nei Thailân. Tjonge jonge wat haw ik in meilibben.

He Tenacious D op ‘e Komputer, okee dat hasto net. Mar do hast “djipgeande lektuer” 1-1

En dy schumacher, meastal is dy nei ien middei wol klear mei de racerij, mar by jimme nog net? Dan hawwe jimme wol in hiele swier kater tink ik dan. Och, ja de darmkes binne ek sa bochtich. It sil Verstappen wol wêze tink, dy’t er wat langer oer docht. Ja Leo noch mar in rountsje. Hawwe wy it al wer oer drank. Leo wer bisto....By the way Leo wer bisto de leste tiid? Kommend wykein binne wy wer op ‘e Jouwer. Bestelst do moai waar Leo? Dan kinne wy it wetter wer op. Hawwe wy uzze reden wer.

Wer werom nei Katmandu (klinkt as verweggistan...ha jimme sels fersinne?) TJ, sjoen jimme letste ferhalen sil nimmen hjir in Nederlân har mear drok oer de drank meitsje. Nee dat roege libben tusken de kûgels, dat binne gefaarlike ferhalen.

Hjir in Nederlân dûke de foto’s en ferhalen al op bij Dit was het nieuws foar it underskrift:
    Twa Nederlanders as swiere toererroristen* dy yn Nepal gemoedlik mei Nepalse prins Sint Bernhard (lokale namme: loebas) in lytste beskeiden maaltiid nuttigje terwiel it leger de oarde bewaakst.

*(leuk wurd far galgje)

Marre ik sil ek noch wat nuttigs dwaan......enne sneon of snein komt Hendrieke wol kreaze klean oantrekke.....krekt as boer Piet. Och, nee do sjochst gjin Boer zoekt Vrouw. (let wel 3,2 miljoen kijkers, voor een datingprogramma....... Ben je even op de hoogte van de programmering-> Op de KRO, meer kijkers dan een voetbalwestrijd van oranje!)

• 18 April 2005 - 17:43

Leo:

Kris, der wie ik al!! Hé THJ, hoe is het no jonkje? Ja, der hielendal allinnich, fier fan dat bjusterbaarlyk moaie Fryslan! Toch fijn om te hearren dat it der goed mei dei (jimme) giet! Klaas, 'n goede weromreis jonge en ik hoopje dat we mekoar werris sjoche en under it genot fan meie genietje fan dyn avontueren!!

THJ, genietje nog eefkes hearlyk mei Hendrieke fan dizze kommende moane!
    En Kris, dit wiekein bestel ik wol moai waar, mar ik bin op kamp mei de bern fan'e clubs hjir in Akkrum. Sytske is wol thus en hat miskien wol sin om te silen, dus har kest wol skilje!

Ik lit it hjir wer eefkes by: THJ en Hendrieke: geniet fan de kommende tiid fan de indrukken en elkoar!

• 18 April 2005 - 21:46

Meindert:

Hallo Tjerk Jan.
    Mooie verhalen maar jammer dat Klaas nu weg is. Je hebt nu heel wat beleefd en dat vergeet je je leven niet. Heel veel plezier met Hendrieke in Thailand. Wij hebben naar ons avontuurtje in Venazuela (Isla Margarita)ons normale levendje weer voortgezet maar ik hoop niet voor lang! Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Thailand. Dit lijkt mij een ideaal land. Goed de reakties van je vrienden te zien dus Kris en Leo de biertjes in Terherne staan altijd koud ! Greetings your dad of zoals kris en Leo in it Frysk din hait.

• 20 April 2005 - 08:08

Liesbeth:

Hey! Jammer dat je nu alleen bent, maar dat duurt niet lang! Ik ga Hendrieke wel missen, mijn loopmaatje! Zeker nu we zijn INGELOOT!!! Breng haar wel weer heel terug oke? Heel veel plezier nog!! En tot snel!
    Liefs Liesbeth

ps. jullie hebben een heel lekker bad!!

• 20 April 2005 - 15:49

Wendy:

Hé TJ, leuk om te horen dat jullie het samen giga naar de zin hebben gehad en nu nog maar eventjes fijn genieten van de tijd in Thailand samen met Hendriekje. Absoluut een aanrader, en ga zeker de River Kwai tocht doen!!!!

Groetjes Wendy en Abel